articles @ olleshuis.nl:

Please login

username

password

Forgot password?

Forgotten password retriever

Please enter your email address:

Onze pedagogische visie

Binnen Olles Huis werken we vanuit een pedagogische en antroposofische grondslag, waarbij de vier hoofddoelen van Riksen en Walraven medebepalend zijn. Hieronder vallen het bieden van een veilige basis, het stimuleren van de persoonlijke competenties, het bevorderen van de sociale competentie en het overdragen van normen en waarden. Al deze doelen lees je dan ook terug in onze pedagogische visie.

De antroposofie sluit hier heel mooi op aan. Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie en Vrije Scholen, legt hierin de nadruk op de wordende mens binnen een sociale context. Hij stelt dat ieder individu talenten, vragen en opgaven meekrijgt die bepalend zijn voor de ontwikkeling. Het is aan de opvoeder om het kind de ruimte te bieden om zich vrijuit en veilig te kunnen ontwikkelen. Met de invulling van onze opvang dragen we hier een steentje aan bij.

 

De juf bij het St. Jansfeest bij Olles Huis

Het bieden van een veilige basis

Dagelijks ritme biedt veiligheid en voorspelbaarheid

Ritme en herhaling geven houvast en vertrouwen. Daarom werken we met een duidelijk herkenbaar dag- en jaarritme als basis voor een gezonde, veilige omgeving en emotioneel evenwicht.

Samenzijn en eigen spel, rust en actief bezig zijn worden dagelijks afgewisseld. Gedurende het jaar volgen we met onze activiteiten en dagelijkse bezigheden de opeenvolging van de seizoenen met daarin de jaarfeesten.

Onze activiteiten helpen het kind om de wereld als mooi en veilig te ervaren. Dit wordt nog versterkt doordat we zo veel mogelijk werken met vaste groepen en medewerkers.

 

Stimuleren van persoonlijke competentie

Van nabootsen tot zelf competent zijn

De begeleiding voor een baby en peuter gebeurt vanuit het muzische. Liefdevol nemen de groepsleiders jouw kind mee in de stroom van de dag. Zij worden met aandacht verzorgt, krijgen ruimte voor beweging en spel en krijgen eerbied voor mens, dier en omgeving voorgeleefd. Zo leggen we de basis voor de overdracht van algemeen aanvaarde waarden en normen.

Ook schoolgaande kinderen worden aangesproken vanuit het muzische. Zingend gaan zij van de school naar de opvang, waar zij zich in rust kunnen ontspannen. De groepsleiders nemen hier, als voorbeeld van de kinderen, een actieve rol in. Zij bewaken de regels en leven ze voor. Vanuit nabootsing zijn regels vanzelfsprekend.

Zodra de kinderen ouder worden, verschuift het accent van nabootsing naar bespreekbaar maken. De regels en gewoontes blijven voorgeleefd en consequent gehandhaafd worden. Rond de tien jaar willen kinderen echter meepraten, meedenken en in kunnen voelen waarom het gaat zoals het gaat. Door hier binnen de gestelde kaders ruimte voor te bieden, ontwikkelen zij zelfvertrouwen en het gevoel iets in deze wereld te mogen en kunnen betekenen.

 

Bevorderen van sociale competentie

Afstemmen kaders en regels

Voor eenheid en een gevoel van veiligheid, is het belangrijk om de kaders en regels duidelijk af te stemmen tussen school en thuis. Wij begeleiden kinderen in sociale processen en leren ze respectvol met elkaar en met volwassenen om te gaan. We leren ze rekening met elkaar te houden en zorg te dragen voor elkaar, voor de groep. Zo werken we aan sociale competenties met oog voor de eigenheid van het kind waardoor zij zichzelf als een competent wezen ervaren en vol zelfvertrouwen in de wereld staan.

Overdragen van normen en waarden

Samen met elkaar

Olles Huis is een plek voor iedereen. Elk kind mag zich in vrijheid met al zijn eigenheid ontwikkelen en daarbij hoort een respectvolle houding voor ieders eigenheid. Ontstaat er onenigheid tussen de kinderen dan helpen we ze dit leeftijdsadequaat met elkaar op te lossen.

Bij jonge kinderen helpen we actief om het weer goed te maken. De oudere kinderen leren we hun eigen grens te bewaken en aan te geven met “Stop hou op!”. Is dit niet gelukt dan kijken we met de kinderen naar wat er gebeurd is, we helpen ze met het verwoorden van hun gevoel en om samen te zoeken naar een oplossing. De oudste kinderen kunnen een rol spelen als helper in deze processen.

Op deze wijze leven we de kinderen onze normen en waarden voor en leren we ze keuzes maken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun keuzes waardoor ze kunnen uitgroeien tot sociaal competente mensen.

 

Voeding en verzorging bij Olles Huis

Onze voedingsmiddelen zijn biologisch en zo mogelijk biologisch-dynamisch. Wij eten vegetarisch, waardoor de kinderen veel groentes leren kennen en eten. Voor baby’s verzorgen wij indien gewenst ook (biologische) melkpoeder. Daarnaast gebruiken wij voor hen uitsluitend producten (crèmes etc.) gemaakt van natuurlijke ingrediënten, vrij van parabenen en paraffine.

 

Duurzame materialen

Ook bij de activiteiten die we met de kinderen doen, maken we zo veel mogelijk gebruik van duurzame materialen. Zo worden alle knutselmaterialen verantwoord besteld en zorgen we ervoor dat alles tot aan de schoonmaak- en verzorgingsmiddelen waar mogelijk vrij is van parabenen en paraffine.